volg ons

Verhalen van medewerkers

Diana Oost - Kwaliteitsverpleegkundigen aan de slag!

"Samen met alle collega’s zetten we ons in voor de kwaliteit van zorg."

Diana Oost - Kwaliteitsverpleegkundigen aan de slag!

Sinds 1 oktober zijn vijf Driezorg collega’s in een nieuwe rol gestart, namelijk die van kwaliteitsverpleegkundige. Diana Oost (locatie De Venus) is één van die kwaliteitsverpleegkundigen, zij vertelt over haar eerste weken in deze nieuwe functie. De functie van kwaliteitsverpleegkundige is nieuw binnen Driezorg en wordt in een pilot voor een jaar opgezet. Ook in andere organisaties werken kwaliteitsverpleegkundigen en er is een speciale opleiding voor ontwikkeld. 

Wat doet een kwaliteitsverpleegkundige

De kwaliteitsverpleegkundige maakt de verbinding tussen het primaire proces, de teammanagers en het team beleid en kwaliteit. Zij kunnen gevraagd, en ongevraagd, advies geven aan teammanagers en ideeën en kennis vanuit de zorgprofessionals naar het team kwaliteit brengen. En vanuit het team kwaliteit kan het beleid juist weer vertaald of ondersteund worden door de zorgprofessionals. Hiermee wordt kwaliteit van zorg continue geborgd en verbeterd. 

‘We blijven ook acht uur in de week werken als verpleegkundigen. Zo blijf je met je voeten in de klei staan.’ vertelt Diana. Ook is elke kwaliteitsverpleegkundige op een nieuwe locatie gestart: ‘Omdat je nieuw bent op de locatie, begin je gelijk fris en stel je allerlei vragen. Dat levert weer informatie op die we als kwaliteitsverpleegkundige kunnen gebruiken. Samen met alle collega’s zetten we ons in voor de kwaliteit van zorg.’

Eerste ervaringen

Het leren kennen van de bewoners en collega’s op de nieuwe locatie stond de eerste weken centraal voor Diana. ‘Ik ben heel warm ontvangen op de afdeling, wat een leuke cliënten en collega’s wonen en werken hier op de Venus!’ Diana merkt al nieuwsgierigheid op bij haar collega’s naar aanleiding  van haar rol als kwaliteitsverpleegkundige, door de vragen die aan haar gesteld worden over de functie. ‘Dat is een goede basis om met deze rol te beginnen! Ik hoop dat mijn collega’s hun vragen blijven stellen en ook hun ervaringen en verbeterpunten over kwaliteit met mij delen, want die kan ik in mijn rol gaan oppakken.’ 

‘Elke locatie is verschillend, met een eigen couleur locale, dus dan spelen er ook andere zaken. Op deze locatie is er veel aandacht voor het levensverhaal van cliënten.’ vertelt Diana. Binnenkort gaat ze daarom naar een symposium om zich in dat onderwerp te verdiepen. ‘Elke week hebben we met alle kwaliteitsverpleegkundigen overleg. Eén van de eerste dingen waar wij nu mee bezig zijn is de PREZO audit in november. En volgende week volgen we samen een coachingstraining, over hoe je je collega’s kunt ondersteunen.’ 

Vervolgstappen

De komende tijd gaan de kwaliteitsverpleegkundigen verder aan de slag op hun locaties, en geven ze samen hun rol verder vorm. Ook volgt er nog een opleiding tot kwaliteitsverpleegkundige. 

Diana hoopt de schakel te kunnen zijn tussen het team kwaliteit, de teammanager en de afdeling. ‘Soms zit daar een gat: beleid wordt ontwikkeld maar het landt niet echt op de afdeling. En andersom: soms merk je op als verpleegkundige dat dingen niet goed werken, bijvoorbeeld in een protocol, maar dat komt dan niet terecht bij het team kwaliteit.’ De kwaliteitsverpleegkundigen hebben een eigen mailadres, zodat zij gemakkelijk te bereiken zijn voor collega’s. ‘We hopen dat onze collega’s ideeën en vragen naar ons toesturen en we gaan natuurlijk zelf op de afdelingen ophalen waar behoefte aan is, zodat we samen de kwaliteit van zorg kunnen verbeteren!’

Je kunt de kwaliteitsverpleegkundigen bereiken via kwaliteitsverpleegkundigen@driezorg.nl 

« naar overzicht