volg ons

Verhalen van medewerkers

Edwin Bijkerk, Nachtzorgteam

"Ik ben van het bedrijfsleven, in de ouderenzorg gaan werken. Ik miste het contact met mensen"

Edwin Bijkerk, Nachtzorgteam

“Goedenavond nachtzorg hier”. Zo komt Edwin Bijkerk van het Nachtzorgteam binnen bij cliënten met geplande én ongeplande zorg. Zeven nachtdiensten in de 4 weken draait hij en verder dagdiensten op de Havezate. “Met plezier”, zo vertelt hij. En dat is te zien en te horen. Vol enthousiasme vertelt hij over zijn werk als Verzorgende IG.

Iedere 2 maanden overlegt het Nachtzorgteam. “Knelpunten worden dan besproken en waar nodig opgelost”. De eerste nachtdienst die Edwin na zijn inwerkperiode alleen draaide had hij 10 geplande zorgmomenten. “De volgende nachtdienst had ik er 16. Dat was echt teveel, want daar komt vaak ook nog alarmering bij”. Na melding hiervan, werd dit direct opgepakt en verandert. “Korte communicatielijnen, dat werkt zo fijn”.

Naast de geplande zorgmomenten als toiletbezoek en wissel ligging, is er ook alarmering. “Vérian doet de eerste triage. Blijkt het nodig dat er iemand langs gaat, dan word ik gebeld”. In het begin was dit even wennen voor alle partijen. Ook voor de cliënt. “Dan werd ik bijvoorbeeld gebeld om langs te gaan bij een cliënt met TV problemen. Tja, dat doen we niet, we zijn een zorgteam voor calamiteiten”. Edwin merkt dat bewoners dit anders gewend zijn. “We zijn er altijd binnen een half uur, maar ook dan vinden cliënten soms dat het te lang duurt voordat er iemand is”. De cliënten wonen extramuraal, dus is zelfredzaamheid belangrijk, geeft Edwin aan. “Ik probeer dit ook te stimuleren. Zo durven cliënten vaak de huisartsenpost niet te bellen. Toch laat ik dit hun zelf doen en complimenteer ik hen na afloop. Dit maakt dat ze wellicht de volgende keer wel gewoon zelfstandig bellen”.

De samenwerking met de dagcollega’s en intramuraal gaat goed. “Soms vraag ik ze om hulp omdat ik bijvoorbeeld vlak voor het eindigen van mijn dienst nog naar een alarmering moet. ‘Mag’, corrigeert Edwin zichtzelf. Moet vind ik zo’n naar woord’. De nachtdienst ziet hij ook als een mooie aanvulling op andere zorgteams. “Als je al heel lang op dezelfde afdeling werkt, zie je dingen soms niet meer of vind je ze vanzelfsprekend. Het is dan goed dat iemand met een frisse blik hiernaar kijkt en handelt. Dan houd je elkaar scherp”.

Wat Edwin ook prettig vindt is dat hij op elke locatie naar binnen kan. “Als nachtteam kunnen we overal naar binnen. Dat is goed geregeld en daaraan gaat geen tijd verloren, maar er zijn ook geen extra kosten voor bewoners verbonden”. Het systeem ONS werkt wat Edwin betreft ook goed. “Via mijn telefoon check ik de rapportages”. Na iedere nachtdienst stuurt hij een mail naar de planning en zijn leidinggevende. “Dan is iedereen op de hoogte van wat er in de nacht is gebeurd en kan er zo nodig actie worden ondernomen”.

Het bevalt Edwin wel werken bij Driezorg. “Zoals gezegd zijn er korte communicatielijnen en voel ik mij gesteund door mijn collega’s en leidinggevende”. De keuze voor de ouderenzorg maakte Edwin bewust. “Ik ben van het bedrijfsleven, in de ouderenzorg gaan werken. Ik miste het contact met mensen en hun dankbaarheid geeft mij een goed gevoel. Je kunt écht het verschil maken”. Bij het afscheid nemen lopen we nog even de parkeerplaats op. “Kijk, daar staat het nachtzorg autootje, mooi toch”! Edwin gaat naar huis. Nog even een paar uurtjes slapen, voordat zijn volgende nachtdienst straks begint.

Door: Elizabeth Alferink, Marketing en Communicatie

« naar overzicht