volg ons

Verhalen van cliënten

Mevrouw Willemsteijn - Bewoner wijk Berkum

"Onbezorgd wonen met personenalarmering van Driezorg"

Mevrouw Willemsteijn - Bewoner wijk Berkum

Onbezorgd wonen met personenalarmering van Driezorg

Mevrouw Willemsteijn woont met veel plezier zelfstandig in Berkum. Sinds het overlijden van haar man, maakt zij gebruik van personenalarmering. ‘De zorg raadde mij aan om eens na te denken over het gebruik van personenalarmering nu ik alleen was, als er dan wat is konden ze mij gelijk helpen.’ In eerste instantie vond mevrouw Willemsteijn dat helemaal niet nodig, maar al snel was ze er heel blij mee en heeft zij het zelfs aan een vriendin aanbevolen!

Personenalarmering

Als u bij Driezorg komt wonen zit het alarm standaard in de woning, maar u kunt ook personenalarmering en opvolging aanvragen als u in de wijk woont, zoals mevrouw Willemsteijn. Om gebruik te kunnen maken van personenalarmering wordt er in uw woning een alarmeringssysteem aangebracht. Dit systeem staat voortdurend in verbinding met de alarmknop, die u via een pols- of halszender dag en nacht bij u kunt dragen. Wanneer u in nood verkeert, drukt u de knop van uw alarmering in. U wordt dan doorverbonden met de Zorgcentrale die 24 uur per dag bezet is door een verpleegkundige. Deze kan uw situatie beoordelen, kan u ondersteunen en zo nodig hulp inschakelen. De alarmopvolging wordt gedaan door het wijkverpleging team van Driezorg. Zij zijn dag en nacht beschikbaar en altijd binnen 30 minuten aanwezig.

Snelle en adequate hulp

Afgelopen februari heeft mevrouw Willemsteijn zelf ondervonden hoe belangrijk de personenalarmering voor haar is. Op een ochtend voelde zij zich niet lekker: ‘Ik had opeens keelpijn en een raar gevoel in mijn maag.’ Toen mevrouw even rustig ging zitten zag ze opeens iets wat niet in de haak was: ‘De wilgen op mijn schilderijen bewogen heen en weer. Toen heb ik gelijk op de knop gedrukt.’ De meldcentrale beantwoordde de oproep gelijk en merkte dat mevrouw Willemsteijn moeite had met spreken, ze schakelden gelijk hulp in. Achteraf bleek dat er sprake was van een beginnend hartinfarct, waarvoor directe zorg nodig was. Mevrouw Willemsteijn is dankbaar voor de persoonsalarmering in deze situatie: ‘Ik had in deze situatie nooit naar de telefoon kunnen gaan, een telefoonnummer opzoeken en vervolgens de nummers kunnen in toetsen.’ Het indrukken van de alarmknop lukte gelukkig wel, en zorgde voor snelle adequate zorg. 

Praktische zaken

De alarmknop is een kleine ronde schijf die aan een ketting of als horloge te dragen is, of aan kleding geklemd kan worden. ‘Ik draag hem onder mijn kleren zodat niemand het ziet,’ vertelt mevrouw Willemsteijn. ’s Nachts legt ze de knop op haar nachtkastje, zodat ze ook de alarmknop binnen handbereik heeft. In de kamer hangt een kastje voor het signaal. Daarmee werkt de knop door het hele huis, en ook in de tuin.

Van onzekerheid naar veilige zekerheid

Mevrouw Willemsteijn maakt nu al drie jaar gebruik van de personenalarmering. ‘Je merkt er eigenlijk niks van dat je het draagt, maar als er wat is weet je zeker dat je iemand kan bereiken die je kan helpen. De medewerkers geven aan: bel als er iets is, liever drie keer te vroeg, dan één keer te laat. Ik ben nu bijvoorbeeld ook niet bang om alleen thuis te zijn, ik voel me veilig met het alarm bij me,’ besluit ze.

Ook personenalarmering afnemen via Driezorg, of heeft u vragen? Neem dan contact op via ons servicepunt: 038 200 1100.

« naar overzicht